Emulacja GB/GBC na PSP

Kto w dzisiejszych czasach nie wie, co to Game Boy? Konsole z tej serii były najważniejszymi konsolami przenośnymi przez tak wiele lat. Dla wielu Game Boye nadal pozostają konsolami, które są ciągle w użytku. Lecz jednak brniemy z duchem czasu, spora ilość osób porzuciła stare GBC lub jeszcze starsze Game Boy Classic, i korzysta aktualnie z PSP czy NDS. Co jednak, gdy tęsknimy za starymi grami, które zapewniały tak dużą grywalność? Nie ma problemu. Użytkownicy PSP mogą bez problemu zemulować GB/GBC na swoim PSP. W tym poradniku napiszę krok po kroku, jak to zrobić.

Instalacja emulatora RIN na naszą konsolę
Na początek, pobieramy paczkę z emulatorem
http://emusite.pl/files/emulatory/rin.rar
Następnie wypakowujemy paczkę do PSP/GAME/ na naszej karcie pamięci. Konsola musi być przerobiona – czy to CF, czy HENem. Osobiście testowałem na firmware 5.00 m33.

ROM’y gier z GB/GBC wrzucamy do katalogu ROMS w folderze RIN_v1_32. Program obsługuje formaty *.gb oraz *.gbc.

Klawiszologia
kółko – A
krzyżyk – B
Select – Select
Start – Start

Zmiana ustawień
Po zainstalowaniu RINa na naszą konsolę, uruchamiamy go. Naszym oczom ukaże się następujący obraz:


Interfejs programu

W tym momencie wybieramy ROM gry, którą chcemy uruchomić. Wybór zatwierdzamy kółkiem. Emulator rozpozna typ ROM’u uruchamianego na konsoli. Poinformuje nas o tym w lewym dolnym rogu.
Po uruchomieniu gry, warto najpierw przejść do ustawień. Czynimy to, naciskając LTrigger. Poniżej opis najważniejszych funkcji.


Ustawienia emulatora RIN

STATE SAVE – tutaj zapisujemy stan gry. Zapisywanie gry wywoływane menu gry może się nie powieść – dlatego używamy tej opcji.
STATE LOAD – analogicznie, tutaj wczytujemy zapisany wcześniej stan gry przez opcję STATE SAVE
SCREEN SIZE – rozmiar aktywnej części ekranu. Najlepszym rozwiązaniem jest opcja x2, obraz jest dopasowany do wysokości ekranu PSP, nie jest rozciągnięty.
MAX FRAME SKIP – decydujemy, ile RIN w przypadku słabej wydajności może maksymalnie pominąć klatek.
CPU CLOCK – częstotliwość zegara PSP, z której korzystał będzie RIN. Im większa, tym szybciej schodzi bateria. Przy wymagających grach proponuję ustawić na 333MHz, wtedy płynność i grywalność powinny iść ze sobą w parze. Przy grach wymagających bardzo mało, proponuję spróbować niższych wartości niż 333, dłużej pogramy, a wydajność może być taka sama.
Back to ROM list – powrót do listy ROMów.

Gry a wydajność
Posiadając kiedyś GBC pobrałem dwie najważniejsze dla mnie gry na tę platformę: Duke Nukem oraz Pokemon Red PL. Dla emulowania GB, grą, na której sprawdzałem wydajność była gra Pinball Fantasies.

[GBC]Duke Nukem
Na pierwotnym ustawieniu CPU CLOCK na Default/266, gra niestety przycinała. Problem zupełnie zniknął po zmianie częstotliwości taktowania na 333 – gra działa tak płynnie, jak na starym, dobrym GBC. Z muzyką również nie ma problemu.


Zrzut z gry Duke Nukem emulowanej RINem

 


Zrzut z gry Duke Nukem emulowanej RINem

[GBC]Pokemon Red PL
Co do tej gry – nie mam zastrzeżeń. W tym przypadku można spokojnie ustawić taktowanie na Default/266 – gra działa tak samo płynnie, a pogramy nieco dłużej. Nie ma problemów z emulacją.


Zrzut z gry Pokemon Red PL emulowanej RINem

[GB]Pinball Fantasies
Niestety, gra ta przycina, nawet przy ustawieniu 333MHz. Jest całkiem grywalnie, co 2-3 sekundy jest lekkie przycięcie, lecz nie jest źle.


Zrzut z gry Pinball Fantasies emulowanej RINem

Na koniec
Jak zobaczyliśmy wyżej, emulator sprawuje się wyśmienicie. Być może ktoś, czytający ten artykuł, posiadajacy PSP, zaciera ręce, bo dowiedział się właśnie, że jego ulubione gry sprzed kilku lat na GB/GBC będą działać i na przenośnej konsoli od Sony. Cóż mogę powiedzieć więcej – miłego grania!

Data dodania: 11 czerwca 2009Autor: bialasik

Jedna odpowiedź na „Emulacja GB/GBC na PSP


Copyright by EmuSite Team; 2006-2022
Design by Patryk M. (patro)

All rights reserved.

statystyka