Getaway Shootout, czyli połączenie zręcznościówki, strzelanki i wyscigów

Getaway Shootout to produkcja, która całkiem niedawno pojawiła się na platformie przeglądarek internetowych, ale szybko zdołała zdobyć popularność oraz zainteresowanie ze strony graczy. Nie ma się zresztą czemu dziwić: opisywany dzisiaj tytuł, mimo prostej mechaniki rozgrywki, jest w stanie wciągać na długie godziny a oryginalność tego połączenia gry zręcznościowej i wyścigowej sprawia, że nie nudzi się praktycznie wcale, nawet jeśli nie jesteśmy fanami któregoś z tych gatunków.

Schemat zabawy jest dosyć prosty. Zadaniem każdego z graczy biorących udział w dosyć unikalnym wyścigu jest dotarcie do mety: bądź to w formie wyznaczonego miejsca czy helikoptera – zwycięzcą zostaje ten, komu uda się tam doskoczyć pierwszemu. Tak – doskoczyć, bo sposób w jaki poruszają się bohaterowie kierowani przez graczy przypomina trochę wyścig w workach, co zresztą bezbłędnie oddaje schemat sterowania, o którym powiemy nieco więcej za chwilę.

Jak można się domyślać – dotarcie do mety nie jest jednak aż takie proste. Przeszkadzać nam będą w tym nie tylko różnorakie elementy otoczenia, jak samochody, hydranty i inna miejska sceneria, ale również pozostali gracze – sterowani komputerowo lub przez inną osobę. Kolizje z innymi graczami są w stanie nas skutecznie spowolnić, a nawet czasami zupełnie uniemożliwić dotarcie jako pierwszym do mety, choć jednocześnie spory chaos, jaki towarzyszy rozgrywce, sprawia, że wszystko może się zdarzyć.

Na planszy pojawia się również losowo generowana broń, w losowo wybranych przez grę miejscach. Różnego rodzaju uzbrojenie pozwala nam bardziej „bezpośrednio” eliminować naszych przeciwników, choć tylko na pewien czas. Korzystanie z broni jest dosyć proste, gdyż wymaga od nas na dobrą sprawę wyłącznie wciśnięcia klawisza strzału; gra samodzielnie będzie naprowadzać broń na najbliższego przeciwnika, choć zajmuje jej to nieco czasu.

W przypadku śmierci gracza – czy to w wyniku elementów otoczenia, czy otrzymania obrażeń z broni przeciwnika – zostaniemy po kilku sekundach wskrzeszeni w najbliższym punkcie kontrolnym. Tych ostatnich jest całkiem sporo na każdej planszy, ale nie są one w żaden szczególny sposób zaznaczone; niemniej jednak istnieje pewna prawidłowość, że pojawiają się w okolicach bardziej skomplikowanych sekwencji, jak windy czy różnego rodzaju momenty „wspinaczkowe”, a właściwie na ich początku lub końcu. W grze Getaway Shootout na Poki te kilka sekund potrafi jednak czasem zaważyć o zwycięstwie lub porażce.

A skoro o zwyciężaniu i przegrywaniu mowa, warto wspomnieć też o zasadach, na jakich opiera się rozgrywka w opisywanej produkcji. Jak wspomniano wcześniej, naszym zadaniem jest dotarcie do mety – tę z kolei wyznacza specjalnie oznaczony element planszy bądź helikopter, do którego musimy wskoczyć zanim zrobią to nasi przeciwnicy. Każdy wyścig, w którym bierzemy udział składa się z trzech swojego rodzaju etapów, do końca których musimy dotrzeć jako pierwsi. Za każde pierwsze miejsce otrzymujemy jeden punkt, czyli całościowo rzecz biorąc z jednego wyścigu możemy uzyskać maksymalnie 3 punkty. Na podstawie uzyskanych punktów ostatecznie zostajemy uplasowani w rankingu i otrzymujemy proporcjonalną liczbę monet jako nagrodę. Monety z kolei możemy wydać na odblokowywanie nowych postaci, które mogą bardziej odpowiadać naszemu stylowi rozgrywki niż dostępny na początku Standard Steve.

Jeżeli chodzi o oprawę audiowizualną produkcji to prezentuje się ona w sposób bardzo przyjemny dla oka, jak i ucha. Jeżeli chodzi o grafikę to mamy tutaj do czynienia z dopieszczonym w najmniejszym detalu pixel artem, który podkreśla pewien komizm rozgrywki a jednocześnie został wykonany w taki sposób, aby uniknąć wnikania postaci graczy w tło – pozwala również łatwo odróżniać przeszkody oraz inne elementy świata gry. Jeżeli chodzi o udźwiękowienie to towarzyszyć nam będzie zapętlający się utwór przywodzący na myśl klasyczne, 8-bitowe produkcje. Podobnie wypada też udźwiękowienie skoków, interakcji z otoczeniem czy broni.

Sterowanie, o którym wspomniano już kilkukrotnie, jest dosyć przystępne. Wykorzystujemy na dobrą sprawę tylko trzy klawisze: przechylania się do przodu i do tyłu, skoku (który zresztą również jest klawiszem odpowiedzialnym za przechylanie się, z tym że skok wykonujemy wciskając go a nie przytrzymując) oraz strzału. Podczas gdy samo sterowanie nie jest zbyt skomplikowane do opanowania, to początkowo możemy mieć trochę problemów z przyzwyczajeniem się do tego, jak zachowuje się nasz bohater w czasie skoku, kiedy wykonywać skok i tak dalej. Po kilku nieudanych próbach szybko jednak się do wszystkiego przyzwyczajamy i możemy rywalizować z naszymi przeciwnikami.

Przeciwnicy mogą być sterowani bądź to przez sztuczną inteligencję, bądź kierowani przez innego żywego gracza. Niemniej jednak warto wskazać, że Getaway Shootout umożliwia grę wieloosobową wyłącznie w formie dwóch graczy korzystających z jednego i tego samego komputera. Nie znajdziemy tutaj opcji gry online. Nie jest to jednak jakaś szczególna wada, gdyż sztuczna inteligencja potrafi być niemałym wyzwaniem – mimo tego, że komputerowo sterowanym postaciom zdarza się zablokować „na amen” na którejś z przeszkód lub na sobie nawzajem.


Copyright by EmuSite Team; 2006-2018
Design by Patryk M. (patro)

All rights reserved.

statystyka