Foes.io, czyli multiplayerowy survival w przeglądarce

Foes.io jest kolejną grą z serii .io, która zadebiutowała całkiem niedawno na platformie przeglądarek internetowych oraz urządzeń mobilnych. Warto co nieco wspomnieć o samym gatunku gier .io – są to produkcje w dużej mierze przeznaczone na wspomniane wcześniej platformy a ich mechanizm rozgrywki opiera się na wieloosobowej rywalizacji, zwykle na dwuwymiarowej arenie. Wiele gier tego rodzaju garściami czerpie ze swojego pierwowzoru, który podbił serca graczy na całym świecie, nawet tych nie będących szczególnymi fanami przeglądarkowej rozgrywki, czyli Agar.io. W tym tytule wcielaliśmy się w przypominający drapieżnego mikroba organizm i staraliśmy się pożreć naszych przeciwników. Ten element rozgrywki pojawiał się również w większości innych gier .io, choć najczęściej po pewnej modyfikacji, dzięki czemu ten swoisty gatunek elektronicznej rozrywki cieszy się taką popularnością.

Twórcy Foes.io postanowili jednak podejść do wypracowanych rozwiązań dosyć oryginalnie. Podczas gdy zachowano ogólny zamysł rozgrywki polegający na walce z innymi graczami w czasie rzeczywistym na wieloosobowej planszy, to mechanika zabawy znacznie odbiega od innych produkcji z serii .io. Mamy tutaj do czynienia zwłaszcza z o wiele szerzej zakrojoną immersją: rywalizacja opiera się nie na stopniowym wzmacnianiu naszego awatara poprzez zbieranie porozsiewanego po mapie „pożywienia”, ale eliminowaniu innych graczy przez wykorzystanie dostępnego ekwipunku oraz przeszkód terenowych i pozostałych elementów. W grze mamy także do czynienia z innym stylem rozgrywki: zamiast nieprzerwanej walki, rozgrywka podzielona jest na rundy kończące się wraz z pozostaniem tylko jednego żywego gracza na arenie.

Z każdą rundą, arena generowana jest losowo generowana i swoim układem przypomina gęsty, usiany drzewami i skałami las. Gdzieniegdzie na mapie możemy natknąć się także na konstrukcję przypominająca nieduży domek, który posiada wejścia ze wszystkich czterech stron, ale na ogół zapewnia dobrą ochronę przed atakami innych graczy; znaleźć w nim można także często silną i przydatną broń.

Jeśli chodzi o broń: do naszej dyspozycji oddano całkiem sporo tego rodzaju ekwipunku. Znajdziemy wśród niej zarówno broń białą, czyli wszelkiego rodzaju miecze i topory, jak również służącą do walki na dystans: zarówno łuk czy kuszę, ale również pistolety czy karabiny. Każda z broni została przygotowana z myślą, aby dopasować się do innego stylu rozgrywki i niejako wymuszać go na graczach. Broń biała odznacza się podstawową wadą – aby zrobić z niej użytek musimy zbliżyć się wystarczająco blisko naszego wroga; jeśli jednak ta sztuka nam się uda, to jesteśmy w stanie szybko zadawać nią ciosy powodujące znaczne obrażenia – najczęściej wystarczające do tego, aby przeciwnik nam się już nie zdołał wymknąć i został niemal natychmiastowo wyeliminowany z rozgrywki. Broń dystansowa natomiast zadaje nieco mniejsze obrażenia, ale wymaga do korzystania z niej amunicji, której ilość na planszy jest ograniczona. Szczególnym rodzajem broni w Foes.io jest kusza, która pełni rodzaj broni snajperskiej – wymaga amunicji, ale zadaje obrażenia wystarczające do pokonania przeciwnika jednym strzałem, a przy tym jest bardzo dokładna, choć przeładowanie zajmuje dłuższą chwilę, w czasie której jesteśmy całkowicie bezbronni.

Poza bronią, na planszy znajdziemy porozsiewane również skrzynki zawierające amunicję i apteczki pozwalające na zregenerowanie części utraconych punktów życia. Podobnie jak ekwipunek, również skrzynki nie pojawiają się po zebraniu ich przez graczy, tak więc musimy się śpieszyć, jeśli potrzebujemy którejś z nich.

Rozgrywka w Foes.io na Poki jest dynamiczna nie tylko ze względu na niezmienny tryb walki każdy – na – każdego, ale również stopniowo zawężający się obszar walki zmuszający do konfrontacji. Wraz z upływem czasu, dostępna plansza będzie się periodycznie zmniejszać, co jest obrazowane przez czerwony obszar zbliżający się do centralnego miejsca mapy. „Wyłączony” obszar sprawia, że gdy znajdzie się na nim gracz, to będzie stopniowo otrzymywał niewielkie obrażenia – wciąż pozostanie na nim broń czy skrzynki, tak więc możemy pokusić się o wypad na takie terytorium, aby zdobyć przedmiot pozwalający przechylić szalę zwycięstwa na naszą stronę.

Ostatnim aspektem gry, który należy poruszyć jest jej oprawa graficzna. Podobnie jak w innych produkcjach .io, również i w tym przypadku mamy do czynienia raczej z minimalistycznym stylem, choć jednocześnie przyjemnym dla oka. Grafika ma nieco kreskówkowy ryt a wszelkie kształty są opływowe, co sprawia, że łatwiej skupić się na rozgrywce. Jednocześnie zastosowana kolorystyka sprawia, że postacie graczy można z łatwością odróżnić od otoczenia, jak również poruszające się pociski.


Copyright by EmuSite Team; 2006-2017
Design by Patryk M. (patro)

All rights reserved.

statystyka