Cadillacs and Dinosaurs [by melwin]

   Ciężki dzień dzisiaj mam. Jestem zmęczony, za oknem brakuje mi promieni słońca, przez co rozmyślam o wszystkim. Wynikiem rozmyśleń jest ogarniająca mnie tęsknota za dawnymi czasami, kiedy to życie było bezstresowe i wszystko dookoła sprawiało frajdę. Teraz… dziś… obecnie… już się z tego wyrosło, ale nie zapomniało się o „różowych latach” dzieciństwa. Jest wiele rzeczy, do których lubię wracać w zaciszu domowego ogniska, a gry z automatów wiodą w tym prym. Pamiętam jak się chodziło za małolata do salonów gier i beztrosko trwoniło pieniądze na przeróżnych automatach. I właśnie jeden z takich tytułów pragnę dziś opisać. Jest to Cadillacs and Dinosaurs.

Wstęp
Produkcją Cadillacs and Dinosaurs zajęła się japońska firma Capcom, której tak dobrze szło tworzenie gier na automaty, że utworzyła własny system CPS (kolejno CPS-1, CPS-2, CPS-3). System stworzony przez Capcom miał jedną wadę. Wszystkie gry z tego samego gatunku były do siebie bardzo podobne. Jednak graczom to nie przeszkadzało, gdyż gry zawsze sprawiały dużą przyjemność.

Fabuła
Ludzie wychodzą na powierzchnię ze schronów, w których ukryli się 600 lat wcześniej, z powodu klęski naturalnej. Okazuje się, że środowisko naturalne Ziemi bardzo się zmieniło, a na dodatek pojawiły się na nowo dinozaury. I tak o to trafiamy do 2513 roku, gdyż pojawił się szalony naukowiec, który przeprowadza badania genetyczne mieszając geny dinozaurów z ludzkimi. Badania te mają mu posłużyć w opanowaniu świata. Więc naszym celem jest zlikwidowanie naukowca i ocalenie świata…


Cadillacs and Dinosaurs – screeny (kliknij, by powiększyć)

Przemoc się rzeszy, któż temu zapobieży?
Do naszej dyspozycji twórcy oddali czwórkę postaci:
Jack Tenrec – najbardziej zrównoważona postać. Ma dobry cios i dobrą szybkość. Przyzwoicie się gra.
Mustapha Cairo – najlepsza postać w grze. Bardzo silna i bardzo szybka, dzięki czemu granie staje się łatwe.
Mess O’Bradovich – najsilniejszy i najwolniejszy z męskiego grona bohaterów. Postać raczej dla zaawansowanych graczy. Bardzo przypomina Mike Haggarra z serii Final Fight.
Hannah Dundee – bardzo szybka i zwinna, lecz strasznie słaba. Zadaje bardzo małe obrażenia, przez co klasyfikuje się na ostatnim miejscu wśród postaci do wyboru.

W trakcie przygody nie musimy polegać tylko i wyłącznie na sile mięśni postaci, którą wybierzemy. W grze występuje szeroki wachlarz broni do wyboru, np. shotgun, bazooka, M16, granat, nóż, kij – co uatrakcyjnia nam sposób eliminowania wrogów.

Rozgrywka
Klasyczne mordobicie, z dużą ilością wrogów. W tamtych czasach, każda gra tego typu nie różniła się niczym od siebie. Naszym głównym zadaniem jest chodzenie w prawo i pokonywanie kolejno wrogów, dinozaurów i bossów. Cieszy fakt, że ilość przeciwników jest zróżnicowana i do każdego typu trzeba podejść innym sposobem. Czasami pojawi się tak spora liczba wrogów wokół Naszej postaci, że będziemy zmuszeni użyć super ciosu, który odpędzi od nas napastników, lecz pozbawi główną postać energii. Jednak jest to element zaczerpnięty, choćby z wcześniej wspomnianej serii Final Fight. Podczas naszej przygody napotkamy się na wiele biżuterii i innych drogocennych rzeczy, które warto zbierać, gdyż podnoszą one ogólną ilość punktów – a wiadomo, że im więcej punktów tym wyższe miejsce na automacie. W grze możliwy jest tryb multiplayer, który pozwala na grę do 3 graczy, co bardzo ułatwia rozgrywkę, gdyż ta do łatwych nie należy. Na pochwałę zasługuję motyw z tytułowym cadillakiem. W trakcie przygody z C&D jedna z misji to jazda wozem przez pustynie. Bardzo mi się to spodobało, gdyż jest to urozmaicenie rozgrywki, dzięki czemu gra nie staje się monotonna.


Cadillacs and Dinosaurs – screeny (kliknij, by powiększyć)

Grafika i muzyka
Gra tworzona była na system CPS-1 (który jest najsłabszy), jednak mimo tego ma bardzo miłą dla oka oprawę graficzną co powoduje, że Cadillacs and Dinosaurs może spokojnie porównywać do gier z CPS-2. Dużym plusem gry jest zróżnicowanie i dobre przedstawienie plansz. Postacie (fajterzy) jak i wrogowie są ciekawie wykonani, a do ich animacji nie można mieć żadnych pretensji. Dźwięk w tej grze jest tym, co naprawdę musi przykuć naszą uwagę. Jest po prostu świetny. C&D jest jedną z nielicznych gier z początku lat 90., które mogłyby się pochwalić tak dobrą jakością dźwięku. Do tego dochodzi oryginalna ścieżka dźwiękowa, która jednym słowem jest fantastyczna. Pozwala wczuć się w klimat mordobicia. Jedynie pretensje mogę mieć do lekko przytłumionych kwestii, które wypowiadają postacie.

Klasyk
Dziś ciężko znaleźć gry, które polegają na chodzeniu w prawo i dokonywaniu mordobicia na kolejnych przeciwnikach. Może dlatego Shank zdobył taką popularność, gdyż przypomniał stare czasy, gdzie gry miały przyjemną i nieskomplikowaną rozgrywkę? Cadillacs and Dinosaurs jest jedną z wielu udanych gier Capcomu, która do dzisiaj cieszy się wielką popularnością na portalach zajmujących się emulacją.


Cadillacs and Dinosaurs – screeny (kliknij, by powiększyć)

Kilka słów od autora
Pozwolę sobie na pewne dygresje dotyczące C&D. Gra oparta została na komiksie, pt. Xenozoic Tales autorstwa Marka Schultza, wydanego w 1986 roku. Cadillacs and Dinosaurs doczekał się również serialu animowanego, a dokładnie mówiąc 13 odcinków (1993-1994). Salonowe automaty to nie jedyne maszyny, na których można było pograć w ten tytuł. Doczekał się on wydania na Segę CD, lecz bardzo zmieniono jego rozgrywkę.
 

TYTUŁ GRY:
  Cadillacs and Dinosaurs

PRODUCENT:
  Capcom

WYDAWCA:
  Capcom

GATUNEK:
  Bijatyka

DATA PREMIERY:
  Arcade
– Cadillacs & Dinosaurs – 1993

Data dodania: 2 marca 2011Autor: melwin


Copyright by EmuSite Team; 2006-2022
Design by Patryk M. (patro)

All rights reserved.

statystyka