ePSXe – emulacja PSX na PC (konfiguracja i podstawowe polecenia)

ePSXe jest uważany za najlepszy emulator PlayStation, jednak jego największa wadą jest konieczność przebrnięcia przez proces konfiguracji. Nie jest to rzecz łatwa, w dodatku różne gry wymagają innych konfiguracji.

W artykule znajduje się opis konfiguracji, która w przypadku większości gier powinna dawać zadowalający efekt.

1. Pobieramy emulator ePSXe 1.8.0. Rozpakowujemy plik.

2. Uruchamiamy plik ePSXe.exe

3. Wybieramy z menu zakładkę Config i klikamy w Video. Ustawimy tu plugin GPU (plugin procesora graficznego), to on ma największe znaczenie w emulacji gier.

4. Wybieramy plugin VideoPete’s OpenGL2 Driver 2.9. Podaję tu dość wysokie ustawienia, które powinny umożliwić płynną grę na niemal wszystkich dzisiejszych komputerach. W razie problemów z płynnością emulacji należy zmniejszyć ustawienia (ustawiać niższe cyfry przy opcjach pluginu, jak np. Internal X resolution). Ostatecznością jest zmiana pluginu graficznego na inny, np. na Pete’s OpenGL Driver 1.77.

ePSXe umożliwia grę w dwóch trybach – pełnoekranowym (Fullscreen mode) oraz okienkowym (Window mode), w zależności od tego, która opcję zaznaczamy w ustawieniach grafiki. Jeżeli wybieramy opcję gry na pełnym ekranie, najlepszym wyjściem będzie ustawienie tam rozdzielczości (Desktop resolution) posiadanego przez nas monitora. Jeżeli posiadamy jednak monitor panoramiczny (czyli o stosunku szerokości do wysokości 16:9), zalecam zaznaczenie opcji Use Window size in Fullscreen mode (Widescreen fix). Spowoduje to, że w trybie pełnoekranowym emulator będzie faktycznie używał rozdzielczości wpisanej przez nas w polu Window size. Jeżeli nie zaznaczymy opcji Widescreen fix, a mamy monitor panoramiczny (czyli monitor pracujący w rozdzielczości np. 1920×1080 czy 1366×768), obraz w grach będzie nienaturalnie szeroki (a postacie będą wyglądały na grubasów). Wtedy w polu Window size należy wpisać takie wartości, by stosunek szerokości do wysokości wynosił 4:3 (czyli tak jak na konsoli PSX). Stąd zalecam takie wartości jak: 640×480, 800×600, 1024×768, 1280×960 lub 1600×1200. Mogą być niestandardowe, różne od tych co wskazałem, ale pamiętajmy o proporcjach 4:3. To zapewni nam najwierniejszy obraz.


Pete’s OpenGL2 Driver 2.9 – ustawienia

UWAGA: Na screenie konfiguracji pluginu FPS Limit jest ustawiony na 50, a jest to optymalny limit dla gier PAL. Dla gier NTSC zalecane jest 60 FPS. Ewentualnie możemy zaznaczyć Auto-detect FPS/Frame skipping limit (wtedy emulator sam będzie dobierał właściwą liczbę FPS)

ePSXe posiada także możliwość zmiany plugina graficznego w trakcie gry. Zmiany dokonujemy klawiszem F7. Drugi raz wciskamy F7, by powrócić do głównego pluginu. Jednakże, nie mamy wpływu na rodzaj drugiego pluginu (zawsze będzie ten sam). Jest to plugin dający zazwyczaj słabsze efekty graficzne. W grach 2D może czasem sprawdzać się nieco lepiej. W celu skonfigurowania go wchodzimy Config -> Video i przy Config Soft Video Plugin wybieramy Configure.

5. Wybieramy z menu zakładkę Config i klikamy w Sound. Wybieramy plugin ePSXe SPU core 1.8.0.


ePSXe SPU core 1.8.0.

6. Wybieramy z menu zakładkę Config i klikamy w Cdrom. Wybieramy plugin ePSXe CDR WNT/W2K core 1.7.0. Następnie klikamy Configure i ustawiamy odpowiedni napęd (niepotrzebne, jeśli odpalamy wyłącznie gry z dysku twardego czy z pamięci przenośnej).


ePSXe CDR WNT/W2K core 1.7.0.

7. Ustawiamy BIOS dla ePSXe. Wybieramy z menu zakładkę Config i klikamy w Bios. Wybieramy plik z folderu bios – SCPH1001.BIN

8. Wybieramy z menu zakładkę Config i klikamy w Game Pad -> Port 1 -> Pad 1. Ustawiamy dowolnie przyciski. Jeśli nie masz pomysłu na dobrą konfigurację możesz skorzystać z tej.


Game Pad

Porady:
Gry odpalamy klikając:
File > Run CDROM – jeśli gra jest na płycie lub zamontowana w napędzie wirtualnym (wcześniej w ustawieniach Cdromu wybieramy odpowiednią literkę napędu)
File > Run ISO – jeśli gra jest zapisana w postaci obrazu płyty na dysku
File > Run PS-EXE – jeśli gra jest zapisana w postaci pliku .zip lub .exe

Używając opcji File > Run BIOS możemy wykasować i skopiować save’y, które utworzyliśmy normalnym zapisem w grach poprzez emulację Karty Pamięci.

Zapisywanie stanu gry w emulatorze (szybki save; save state):
Używając przycisków F1-F3 podczas gry możemy zapisywać stan gry i go wczytywać w dowolnym momencie.
F1 – save (czyt. zapis)
F2 – zmiana slotu (jest 5 slotów)
F3 – load (czyt. ładowanie)

Jeśli chcemy wyjść z okienka gry nie zamykając emulatora wciskamy klawisz Escape, a gdy chcemy do niej powrócić wybieramy Run > Continue

Usuwanie ustawień ePSXe
Emulator ePSXe ustawienia swoje oraz pluginów zapisuje w naszym rejestrze. Jeśli chcemy je wyczyścić, musimy zajrzeć do rejestru. Usunięcie ustawień rzadko kiedy będzie niezbędne, jeżeli jednak będziemy chcieli tego dokonać, otwórzmy Edytor rejestru. By to zrobić należy wcisnąć na klawiaturze klawisze Windows + R w celu otwarcia okienka „Uruchom” (możemy tam dotrzeć także sposobem Start -> Uruchom lub otworzyć plik regedit.exe w folderach systemu). Jeżeli wybieramy drogę przez okienko „Uruchom” wpisujemy tam regedit. Otworzy się nam Edytor rejestru.

Przechodzimy do folderu HKEY_CURRENT_USER a tam do Software. Ustawienia emulatora ePSXe znajdziemy w dwóch lokalizacjach. Pierwsza to HKEY_CURRENT_USER -> Software -> epsxe -> config. Druga to HKEY_CURRENT_USER -> Software -> Vision Thing -> PSEmu Pro -> GPU. W drugiej lokalizacji znajdują się ustawienia pluginów graficznych. Aby usunąć ustawienia po prostu kasujemy pliki znajdujące się w danym folderze (czyli w folderze config i w folderze GPU).

Data dodania: 28 lipca 2007Autor: Ocelot

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Copyright by EmuSite Team; 2006-2017
Design by Patryk M. (patro)

All rights reserved.

statystyka