Emulacja Amigi na PSP

Amigę prawie każdy powinien znać. To seria komputerów z końca lat 80, i początku 90. Najpopularniejsza – Amiga 500, była w wielu, także polskich domach. Na tamte czasy miała nieporównywalne możliwości, tworzono na niej wiele: od gier, przez muzykę, aż w końcu do montażu filmów, robienia jingli w wielu stacjach telewizyjnych. Przez niesamowitą demoscenę, Amiga znajduje wielu zwolenników nawet dziś. Niestety – przez kiepską reklamę i nieprawidłowości w zarządzie, Commodore upadło, a wraz z nim jego produkt. Dziś, kiedy używamy przeważnie konsol szóstej i siódmej generacji, możemy emulować Amigę. Przedstawię dwa emulatory na platformę PlayStation Portable.

Instalacja emulatorów
Aby zainstalować dany emulator na naszym PSP, ściągamy wybrany z linku poniżej, rozpakowujemy go do jakiegoś folderu na naszym dysku. Następnie kopiujemy wybrany emulator do PSP/GAME/ wraz z folderem, który był zawarty w paczce. Obrazy dyskietek kopiujemy do folderów disks – w obu wersjach jest identycznie. Oba emulatory możesz pobrać, używając tego linku.
http://emusite.pl/files/emulatory/pspamiga.rar

Porównanie emulatorów: PSPUAE i UAE4ALL
Testowanymi emulatorami na naszej konsolce są podane wyżej PSPUAE w wersji 0.72 oraz UAE4ALL r1. Testy przeprowadziłem uruchamiając demo Enigma autorstwa teamu Phenomena oraz dwie gry: Turrican II oraz Project-X.

PSPUAE

Interfejs wydaje się nie być przyjazny, lecz jest bardzo wygodny, idzie się szybko nauczyć obsługi. Nie ma zbędnych wodotrysków, jest ładnie i designersko.


Interfejs programu


Zaczynam od zmiany ustawień. Testując różne konfiguracje, doszedłem do wniosku, że najlepszą będzie:
* floopy speed ustawione na turbo (prędkość stacji dyskietek, na opcji normal prędkość odtwarzania danych z „dyskietki” jest taka, jak w oryginalnej Amidze, lecz proponuję turbo ze względu na przycinanie podczas odczytu danych)
* sound emulation na exact (dźwięk chodzi płynniej, niż na opcji normal)


Zmiana opcji stacji dyskietek



Zmiana opcji dźwięku

Następnie montuję obraz dyskietki, jak to zrobić, przedstawiam na screenie poniżej.


Montowanie obrazu

Gdy już zamontowałem obraz, musiałem zresetować wirtualną maszynę. Robimy to klikając na:
* Soft Reset (w przypadku chęci resetu maszyny z reguły tylko po zmianie dyskietki, by ją zabootować)
* Hard Reset (w przypadku zmian ustawień sprzętu)

Demo się włącza. Przez rozsądne ustawienie frameskip na auto, niestety przycina. W sumie lepsze to, niż dramatyczne zwolnienie tempa, i czucie, jakby się grało w jakimś matriksie. Napisy i muzyka są na swoim miejscu, okej. Niestety niemiłosiernie przycina, oglądanie dem na tym emulatorze jest bezsensowne. Jednak przeboleję dalej, by mieć materiał na dalszy test.


Demo Enigma na emulatorze PSPUAE


Jak widzimy na screenie, obok mamy kilka kontrolek. Najważniejsze to: kontrolka pracy stacji dyskietek (ta na najjaśniejszym zielonym tle) – liczba wewnątrz to położenie sektora dyskietki, więc jest ich maksymalnie 80. Kiedy liczby się zmieniają, to znaczy, że stacja dyskietek pracuje, oraz procent użycia (na samym dole, mówiąc ogólnikowo – jakby było cały czas 100%, to praktycznie nie powinno być zacinek, im więcej, tym gorzej).

Czas na gry. Screenów nie ma, bo wydajności na nich nie przedstawię. Chodzą w miarę dobrze, Lemmingi chodzą w ogóle znakomicie, Project-X trochę przycina. Najgorzej jest, kiedy emulator odczytuje dane z obrazu dyskietki, wtedy jest cięcie niesamowite, dlatego proponowałem ustawienia szybkości dyskietki na turbo.

UAE4ALL

Kolejny emulator, moim zdaniem dopycha tam, gdzie PSPUAE nie może. Idzie nawet oglądać dema (no tak, 9 Fingers i State of the Art będą przycinać, w końcu są bardzo skomplikowane). Interfejs programu jest całkiem inny, bardzo prosty. Nie ma tu wielu opcji, co traktuję jako wielki minus UAE4ALL. Naciskając kwadrat wybieramy plik dyskietki, zatwierdzamy klawiszem X. Reset znajduje się w prawym triggerze, uruchomienie maszyny/wznowienie pracy w lewym triggerze. Jako ustawienia proponuję Throttle na 0, jak będzie bardzo przycinało, to 20, lecz nie więcej, ponieważ wtedy może nam poznikać grafika, czy dźwięk.


Interfejs UAE4ALL

Odpalam Enigmę. Ku zdziwieniu, chodzi płynnie. Nie mam żadnych zastrzeżeń… no poza jednym. Obraz jest ścięty minimalnie od dołu, przez co nie widać napisów od autora. A Enigma bez napisu „But let’s now… SPIN IT!!!!!”, to nie to samo.


Demo Enigma na emulatorze UAE4ALL

Niestety po dalszym oglądaniu zauważyłem, że emulator dziwnie interpretuje jedną z części dema. Niżej porównanie.


Błąd we fractalu – UAE4ALL



Poprawnie wyświetlony obraz – PSPUAE


Gry chodzą płynnie. Gra w Turricana to przyjemność, praktycznie nie ma zacięć. Project-X trochę przycina, FPS na oko trzyma się w granicach 10, więc w tym przypadku jest słabo.


Project-X na UAE4ALL


Podsumowanie
Rodzajem emulacji wygrywa PSPUAE – wszystko jest takie, jak na Amidze. Na mocniejszych grach/demach przycina, w takim wypadku polecam używać UAE4ALL. Co prawda nie emuluje zbyt doskonale, lecz w wielu wypadkach wszystko jest poprawnie, i praktycznie bez cięć. Reasumując – polecam trzymanie obu emulatorów na swojej MC.

Data dodania: 7 czerwca 2009Autor: bialasik


Copyright by EmuSite Team; 2006-2022
Design by Patryk M. (patro)

All rights reserved.

statystyka